tiistai 5. maaliskuuta 2013

tippumista sekä superfiilistelyy !

Hurjaa, mun blogissa on jo 130 lukijaa :o Iso kiitos kaikille lukijoille, varsinkin niille, ketkä ovat jaksaneet tsempata ! Ei ole enään pitkä matka arvontaan, jos näitä lukijoita tulee tätä vauhtia lisää :) Saa muutes heitellä jotain vinkkejä, mitä tykkäisitte arvonnan tuotteeksi ! Yksi mielipidepostauskin olisi suunnitelmissa, mutta katsellaan nyt.

niin aurinkoista, mutta silti niin kylmä

Oon nyt ollu taas neljä päivää putkeen töissä ja nyt väsyttää. Ajattelin kuitenkin tulla postailemaan teille, kun en näin aikaisin kuitenkaan nukkumaan viitsi mennä ja pari kuvaakin on näytille. Mulla on onneksi nyt kolmen päivän vapaa tokkolan töistä. Mulla on nyt eilisen (maanantain) ja tän päivän stoorit kirjoittamatta, niin aloitetaan maanantaista !


Eilen olin tosiaan tekemässä työt ja töiden jälkeen tulin suoraan kotiin. Ajattelin ensin ratsastaa Minnillä aamupäivällä jo, mutta pakkaista oli taas yli -20, niin ratsastin Minnin vasta iltapäivällä, kun pakkanen oli laskenut. Tulin aamupäivästä kotiin töiden jälkeen enkä kotona tehnyt yhtikäs mitään.. Tallille menin takaisin neljän jälkeen ja lähdin heti ratsastamaan Minnillä.  Harjasin Minnistä kaikki karvat ennen ja jälkeen ratsastuksen, koska siitä lähtee taas vaihteeksi hirveästi karvaa. Laitoin Minnille suitset päähän ja lähdettiin kentälle. Minnin keskittymistä häiritsi hirveästi, kun Ilona oli samaan aikaan juoksuttamassa Offea. Tein taas enemmän käynnissä työskentelyä ja käynnissä Minni meni tosi kivasti ! Ravissa Minni oli hirveän jännittynyt ja kulki todella lyhyttä ravia pää ylhäällä. Yritin saada sen vain rennoksi ja kulkemaan pidempää askelta. Rentous kyllä löydettiin pikkuhiljaa, mutta ravia Minni ei ainankaan hirveästi pidentänyt. Ilona lähti Offen kanssa kentältä ja mie jatkoin vielä vähän aikaa ravailua, kunnes mekin kävelimme loppukäynnit ja lopetettiin. Tallissa hoidin Minnin pois ja tein iltatallin vähän jälkeen kuusi.


Tänään aamutallin jälkeen lähdin kotiin ja päiväni jatkui datailulla ja tv:n  katselulla. Ilona soitti minulle, ettei huomenna oltaisiin voitu mennä ostamaan Veskulle synttärilahjaa, joten niimpä menimme tänään. Kävin suihkussa ja laittelin itseni valmiiksi ja lähdettiin Ilonan kanssa kello kolmen bussilla Veturiin. En nyt kerro teille mistä ostettiin ja mitä, koska joku blogin lukija saattaa kertoa hänelle.. ;) Sieltä tultiin vähän ennen kuutta takaisin Jaalaan ja menin suoraan tallille. Aloin tekemään heti iltatallia ja vähän yli kuusi tuli eläinlääkäri tekemään ostotarkastusta tallin uudelle ponille. Eläinlääkäri kun lähti, otin Minnin sisälle, laitoin fleecen ja suitset päälle ja lähdettiin kentälle.


Tarkoitukseni oli tänään kävellä Minnin kanssa rennosti vähän taivutellen. Toisin kuitenkin kävi ja lopulta ratsastus johti kunnon tuupailuun. Alkukäynneissä Minni käveli aluksi nätisti koko kenttää ympäri ilman mitään ongelmia. Kuitenkin se yhdessä vaiheessa 'säikähti' kentän päädyssä jotain ja lähti pukkilaukkaa kentän toiseen päätyyn. Minulla oli pitkät ohjat, niin tumpsahdin sieltä nopeasti alas, tein ilmassa vielä hienon voltin, kun keikahdin jotenkin ihmeellisesti. Vähän paljon sattui, mutta kipusin heti selkään uudelleen. Päästiin pelottavan kohdan yli, mutta toisessa päädyssä Minni teki saman uudestaan.. Olin vielä juuri saanut kännykän käteen, kun yritin siitä katsoa jotain, niin se putosi lumeen - ja minä perässä.. Melkein meni jo hermot Minnin, mutta kapusin vielä kolmannen kerran selkään ja otin heti ohjat tuntumalle ja aloin työstämään sitä käynnissä.


Tein todella pikaiset käyntityöskentelyt, koska Minni meni käynnissä hyvin. Aloitin ravaamisen puolipitkällä ohjalla ja jäätiin toiselle pääty-ympyrälle. Oon vihdoinkin oppinut istumaan Minnin ravissa ilman satulaa ja en enään niin paljoa pompia ja hytky puolelta toiselle, jes ! Oon muutenkin alkanut paremmin ymmärtämään Minniä ja tuntuu et seki alkais enempi viihtyä mun seurassa :') Ravissa Minni meni taas alkuun melko lyhyttä ja jännittynyttä ravia, mutta loppua kohden Minni alkoi oikeasti rentoutumaan !! Se ei ole ikinä ollut näin rento ravissa, mitä se nyt oli ! Mä tunsin selkään tosi hyvin, kun Minni alkoi rentoutumaan, ottamaan pidempää askelta ja nostamaan selkää. Mä en ikinä, en ikinä ole kokenut Minnin kanssa tällein. Ihan huikee fiilis tuli ! Otin lyhyempää ohjaa ja Minni paikoittain myönsi niskasta tosi hyvin,  mä en ole pitkiin aikoihin saanut sitä ravissa myötäämään niskasta tai kunnolla rennoksi ja toimivaksi. Tänään mä siinä onnistuin. Minniä on jotenkin paljon helmpompi ratsastaa, kun ei ole ulkopuolista hälinää. Me molemmat keskitytään silloin paremmin. Laukkaa me yritettiin ottaa, mutta Minni vain rupesi junnaamaan paikoillaan, joten keskityttiin vain siihen raviin. Lopulta, kun olin Minniin supermega tyytyväinen, käveltiin pitkät loppukäynnit ja mentiin talliin.

kivat kynnet tol kissalla

Tallissa venyttelin Minnin porkkananpaloilla ja annoin sille melassivettä. Poni säi jäädä suoraan talliin syömään ruokiaan, sillä kello oli jo seitsemän, kun lopetin Minnin ratsastuksen. Kävin hakemassa hevoset sisään, oli kivaa ne hakea, kun hevoset pomppivat nenän edessä tarhasta toiseen. Mä en ymmärrä noitten meiän hevosten logiikkaa. Ne ei karkaa tarhoista ulos, mutta ne rikkoo välilangat ja vaihtelee tarhasta toiseen. Onneksi ne tulevat kaikkien kanssa toimeen, niin ei niin sinänsä haittaa. Tallin omistajan mies oli samaan aikaan traktorin kanssa pörräämässä tallin pihalla, niin sitä ponit vähän katteli, mutta rohkeasti menivät ohi ! Onnistuin Eetunkin kerran päästämään irti, kun sillä ei ollut riimuja, mutta onneksi se ei heinäkasaa pidemmälle lähtenyt ja sain sen heti kiinni ;>

ponilauma.
kaikki tämän postauksen kuvat on otettu maanantaina aamupäivällä,
ennenkuin lähdin kotiin. Silloin kun vielä oli aurinkoista !
Nyt on taas ollu hirveen synkkää :(

2 kommenttia:

  1. hahaa arvaa tipuinko mäki tänää rullelta! :D ollaa taitavii :)

    VastaaPoista